Labai svarbu suprasti, kad pykčio nedera nei užgniaužti, nei išlieti – jis reikalauja itin akylo dėmesio, kontroliavimo ir valdymo. Pykčio tinkamas išreiškimas naudingas mūsų santuokai ir veikiausiai tai sukurs didesnį pasitenkinimą bendravime. Štai keletas pasiūlymų, kaip rūpestingai ir veiksmingai suvaldyti savo pyktį, kad jis netaptų nevaldomas ir destruktyvus.
Atpažinkite ir pripažinkite, kad esate supykę
Kadangi daugelis iš mūsų stengiasi išvengti pykčio ir neigia jį savo bendravime, mums dažnai sunku pripažinti jo buvimą, ypač prieš tai, kai jis kyla ir tampa nevaldomas. Pykčio pripažinimas savyje ar savo partneryje reikalauja įsijautimo, sąžiningumo ir noro atvirai išsakyti vienas kitam savo jausmus. Tačiau savo pykčio slėpimas ir apsimetimas, kad jo nėra, viską tik dar labiau komplikuoja ir apsunkina problemos sprendimą.
Stebėkite savo nusiteikimą
Kai jaučiatės puolami, natūrali reakcija yra gintis. Nusiteikimas gintis priverčia jus labiau susitelkti į savo principingumą bei atsilaikymą, nei į poreikį bendrauti, suprasti ir reaguoti į partnerio rūpesčius bei jausmus. Be to, tai sukelia stiprų norą atsikirsti, atsikeršyti. Šis kerštingas nusiteikimas gali tapti kliūtimi dvejopai: (a) jis rodo pagarbos jūsų partnerio rūpesčiams ir jausmams stoką; (b) jis sugriauna emocinio saugumo jausmą ir pastato abiejose pusėse gynybines pozicijas.
Susitelkite į bendravimą – ne į laimėjimą
Kadangi pyktis sukelia norą gintis, pasistenkite kalbėti ramiai ir lėtai, apie įskaudintus jausmus, o ne asmenines ydas. Užuot pradėję vienas kitą kaltinti ar pulti, pasistenkite suprasti savo partnerio požiūrį. Leiskite jam paaiškinti, kaip jis jaučiasi, išklausykite ir pamėginkite suprasti jo susierzinimą bei nuoskaudą. Ne interpretuokite jo motyvų ar ketinimų, o verčiau stenkitės parafrazuoti, ką išgirdote, – tada jūsų partneris žinos, kad jo klausotės ir suprantate.
Išlikite susitelkę
Nesirūpinkite dėl kiekvienos pasakytos smulkmenos. Pripažinkite, kad supykę mes visi galime perdėti, grasinti ar išpūsti problemą. Būkite susitelkę. Įsiklausykite į rūpesčio intensyvumą. Pamėginkite įžvelgti pagrindinę savo partnerio pykčio priežastį, kruopščiai diagnozuokite, kas ją sukėlė ir skirkite tam klausimui ar temai dėmesio. Išmokite reaguoti tik į svarbius klausimus ir nutylėti smulkmenas. Pyktį suvaldyti lengviau, kai jūs sulaikote savo emocinę reakciją (ne neigiate ar užgniaužiate), kontroliuojate emocinius diskusijos aspektus, nesistengiate įaudrinti jausmus, perdėti savo susirūpinimą ar grasinti pavyzdžiui, išeiti ar nutraukti santykius).
Pripažinkite problemoje savo vaidmenį
Nagrinėdami kokį nors klausimą ir stengdamiesi suprasti vienas kito jausmus, noriai prisiimkite atsakomybę už tą vaidmenį, kurį atlikote problemoje. Kai dalijatės savo nusiskundimais ir kritika, iš tikrųjų yra svarbu, kad palaikytumėte vienas kitą ir vienas kito perspektyvą ir pripažintumėte tai, ką jūs padarėte, sukeldami įsižeidimą, nuoskaudą ar nesusipratimą.
Būkite greiti atsiprašyti
Būkite pasirengę atleisti vienas kitam už sukeltą skausmą ir padarytą neteisybę bei „užbaigti reikalą“. Atsiprašymas nebūtinai reiškia, kad jūs prisiimate visą atsakomybę (ypač jeigu kaltos abi pusės), tačiau „atsiprašau“ reikia pasakyti nedelsiant, nuoširdžiai ir besąlygiškai. Išsisukinėjimas, delsimas ar nenoras užtikrinti, kad klausimas suprastas ir bus sprendžiamas, gali toliau kankinti jūsų partnerį ir palikti problemą atvirą.
Išsigydykite nuoskaudą
Kai nesutarimai baigiasi, metas atnaujinti santykius ir išsigydyti likusias nuoskaudas. Egzistuoja trys pagrindiniai keliai į sveikimo procesą: (a) atsiprašykite už viską, kas buvo neteisingai ištarta įsikarščiavus ir kas galbūt įskaudino ar įžeidė jūsų partnerį; (b) užtikrinkite savo partnerį, kad jį mylite, gerbiate, palaikote ir vertinate jūsų bendravimą, net jeigu tam tikru klausimu jūsų nuomonės nesutampa; (c) sutikite, kad jūsų partnerio idėjos, jausmai ir paaiškinimai gali skirtis nuo jūsų, bet tai yra normalu. Nė vienas neturi būti visiškas laimėtojas ar pralaimėtojas. Pripažinkite, jog geresniam tarpusavio supratimui reikia daugiau laiko.