Sveika savivertė ir savigarba

Ar žinote, kad savivertė (atitinkamas savęs vertinimas, nuomonė apie save) yra įgyjamas jausmas, o ne paveldimas? Tai reiškia, kad mes patys  galime nuspręsti ir pasirinkti kaip priimti save tokius, kokie esame!

Sveikos savivertės šaltinis

Ar žinote, kad tradiciškai buvo manoma, kad socialinis pripažinimas ir statusas visuomenėje yra pirmapradis šaltinis puoselėjant aukštą savivertę? Ilgą laiką buvo tikima, kad turint ypatingus protinius sugebėjimus (aukštą intelektą), turtus, gerą ir patogų namą, prabangų automobilį ir prestižą darbe yra viskas, ko reikia, kad žmogus turėtų aukštą savivertę. Tačiau, paskutiniai moksliniai tyrimai parodė, kad geriausias šaltinis sveikai savivertei išlaikyti yra veikla nukreipta padėti kitiems ir palaikyti kitus nei susikoncentruoti tik ties savo pasiekimais. Ne savanaudiški (ne į save sukoncentruoti) motyvai padėti kitiems bei puoselėjamos aukštos vertybės ir idealai yra žymiai geresnis šaltinis padedantis išlaikyti gerą savivertę nei ankščiau minėtas.

Savivertės poveikis elgesiui

Ar žinote, kad atitinkama savivertė suteikia asmeniui psichologinį gerbūvį, asmeninę vertę, saugumą, savigarbą ir stiprybę pasitinkant iššūkius? Tie, kurie turi teisingą savivertę, pasiekia aukščiausius rezultatus darbe, šeimoje, draugų tarpe ir visuomenėje. Priešingai, neturintys tinkamos savivertės jaučiasi silpni prieš įvairias problemas ir yra linkę viskam pasiduoti.

Ar žinote, kad nuskurdusi savivertė (prasta nuomonė apie save), kalbant bendrai, neigiamai veikia visą asmenį, sukelia depresiją, trukdo siekti aukštų rezultatų mokykloje ir darbe, veda į bulimiją ir anoreksiją, skatina vartoti alkoholį ir narkotikus, trukdo tobulėti dvasiškai? Tačiau baisiausia yra tai, kad žema savivertė ypatingai pablogina tarpasmeninius santykius, nes menkina gebėjimą mylėti ir priimti kitą žmogų, skatina užsiimti priešsantuokiniu arba nesantuokiniu seksu, kad įrodytų savo vertę, skatina taikstytis su smurtu ir yra rimta kliūtis užmegzti tikrą draugystę.

Sveikos savivertės puoselėjimas

Yra labai svarbu žinoti, kaip išlaikyti gerą savivertę, nes tai padidina galimybes žmogui jaustis laimingam. Savivertės vystymas pagrinde priklauso nuo dviejų šaltinių – nuo asmenų, su kuriais mes bendraujame ir nuo mūsų pačių. Žinutės, kurias mes gauname iš artimų žmonių, net jei tai yra ir atsitiktiniai komentarai ar neverbalūs indikatoriai, dažnai formuoja mūsų savivertę. Čia paminėsime keletą dalykų, kurie padeda išlaikyti gerą savivertę.

Pirmiausia apžvelkime pirmąjį šaltinį – žmones, kurie supa mus:

  • Pabrėžk teigiamus bruožus kituose. Nuoširdūs palaikymo žodžiai pasakyti tinkamu metu kitiems dėl jų teisingo elgesio padidina ne tik to žmogaus savivertę, bet ir to, kuris tai pasakė.
  • Pripažink ypatingas kitų reikmes. Yra reikšmingų skirtumų tarp žmonių, o ypatingai tarp vyro ir moters, todėl juos pripažįstant tai pat yra auginama savivertė. Vyrai labiau vertina teigiamus komentarus apie jų profesinius sugebėjimus ir jų charakterio bruožus ir jie tikisi, kad jų atžvilgiu bus rodoma pagarba, o moterys labiau vertina teigiamus komentarus apie jų išvaizdą, taktą ir jautrumą ir jos tikisi, kad jų atžvilgiu bus rodomas susižavėjimas.
  • Nesijuok arba nesityčiok iš kitų žmonių. Tie, kurie turi žemą savivertę, daug labiau kenčia kai kiti juos erzina. Juokauti gali tik su tais, kai esi įsitikinęs, kad jie supranta tavo juokus.
  • Suteik palaikymą savo šeimai. Priėmimo ir meilės jausmas, parodytas iš kitų šeimos narių, ypatingai stiprina gerą savivertę.
  • Prašyk atleidimo kai tai yra tinkama. Jeigu oponentas jaučiasi sužeistas, jo savivertė taip pat kentės, todėl padėdamas kitiems jaustis gerai pats jausiesi dar geriau.

O dabar atkreipkime dėmesį į antrąjį šaltinį – mus pačius:

  • Saugok savo sveikatą. Sportas ir dieta suteikia ne tik gerą sveikatą, bet ir pasitenkinimą savimi.
  • Nepamiršk savo stiprių ir pozityvių bruožų. Mes visi žinome, kokios silpnybės šiuo metu valdo mus, bet nepamirškime ir tų gerų savybių, kuriomis mus apdovanojo mūsų Kūrėjas. Visi temperamentai turi ir silpnas puses, ir – stiprias, todėl leisk sau pasidžiaugti tomis stipriomis charakterio pusėmis, kurias tu turi.
  • Kontroliuok savo mintis. Sustabdyk ir atmesk visas save neigiančias mintis, kuriuos veda į neigiamą mąstyseną. Išmok mąstyti apie save blaiviai, racionaliai ir realistiškai.
  • Atleisk sau. Nustok nuolatos kaltinti save už praeities klaidas ar problemas, kurias sukėlei kitiems, ypatingai jeigu tu jau žengei žingsnius, kad padėtį ištaisyti.
  • Pasirink tinkamus draugus. Venk tokių, kurie nuolatos kritikuoja kitus ir draugauk su tokiais, kurie yra pozityvūs ir suteikia palaikymą savo artimui.
  • Atgaivink savo pasiekimus. Neretai laikas nuneša užmarštin mūsų pasiekimus ir dabartyje matome tik savo nesėkmes. Prisimindami tai, ką galėjome padaryti praeityje nebijosime pažvelgti į esamus trūkumus, nes žinosime, kad juos galime ištaisyti ir gal būt pasiekti dar daugiau nei tai buvo ankščiau.
  • Tobulink dvasinę dimensiją. Nepriklausomai nuo to, tiki tuo ar ne, tiesa yra tame, kad mes visi esame sukurti mylinčio Kūrėjo, kuris nuolatos rūpinasi mumis. Ir ne šiaip sau sukurti, bet su ypatingu tikslu – būti panašiais į Dievą! Tai žinant, padeda suprasti, kad net jeigu žmonės tave ir atmetė, Dievas niekada tavęs neatmeta, nes tu Jo akyse esi ypatingas, nes esi nepakartojamas, esi nepakartojamas, nes esi unikalus, esi unikalus, nes esi ypatingas!

Tad nepamirškime, kad kiekvienas iš mūsų turime galimybių ir galių prikelti kitą žmogų arba sugniuždyti. Tegul mūsų tikslas būna kelti ir didinti savigarbą kitiems žmonėms – toks tikslas nuolat buvo pas Jėzų, kai Jis buvo šioje žemėje ir bendravo su skirtingais žmonėmis.

Ir pabaigai dar viena svarbi mintis: „Jei jausiesi kaip milijonas dolerių, elgsiesi ir mąstysi kaip milijonas dolerių. Jei elgsiesi ir mąstysi kaip milijonas dolerių, trauksi tokius, kurie taip pat jaučiasi, mąsto ir elgiasi kaip milijonas dolerių.“ (Nancy Van Pelt. Sumani meilė, 2015)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *